Info SănătateaTV.ro: Studiu: Fumatorii sub 50 de ani prezinta un risc de peste opt ori mai crescut de a suferi un atac de cord decat nefumatorii Ministerul Sanatatii lanseaza astazi campania „Maini curate in spitale” MS: 22 de unitati de ATI de grad III, care se ocupa de ingrijirea pacientilor neonatali, au primit fonduri majorate in 2016 Studiu: Fumatorii sub 50 de ani prezinta un risc de peste opt ori mai crescut de a suferi un atac de cord decat nefumatorii Ministerul Sanatatii lanseaza astazi campania „Maini curate in spitale” MS: 22 de unitati de ATI de grad III, care se ocupa de ingrijirea pacientilor neonatali, au primit fonduri majorate in 2016 Studiu: Fumatorii sub 50 de ani prezinta un risc de peste opt ori mai crescut de a suferi un atac de cord decat nefumatorii Ministerul Sanatatii lanseaza astazi campania „Maini curate in spitale” MS: 22 de unitati de ATI de grad III, care se ocupa de ingrijirea pacientilor neonatali, au primit fonduri majorate in 2016
Sâmbătă, 03 dec 2016      15:43
Alimentatia in timpul sarcinii

Alimentatia in timpul sarcinii

03 august 2015    

În perioada sarcinii şi alăptării corpul femeii suferă o serie de schimbări fundamentale cum ar fi: lărgirea uterului, formarea placentei, creşterea glandelor mamare, modificări la nivelul glandelor endocrine, creşterea tensiunii arteriale şi intensificarea metabolismului.

Alimentaţia gravidei - Generalităţi

Toate aceste schimbări impun luarea unor decizii cu privire la modalitatea prin care organismul matern poate fi ajutat să depăşească această perioadă, fără ca sănătatea mamei sau a copilului să fie afectate.
 
Alimentaţia joacă un rol central în structura acestor măsuri.
Cercetările au scos la iveală faptul că metabolismul unei femei însărcinate are nevoie de mai multe substanţe nutritive comparativ cu o femeie care nu aşteaptă un copil.
 
Necesităţile calorice în prima perioadă a sarcinii sunt de circa 5-10% şi cresc cu până la 15-20% în cea de-a doua parte a sarcinii. În timpul alăptării creşterea aportului caloric poate fi de chiar 30%, ceea ce înseamnă producerea a circa 1000 de calorii suplimentare faţă de o femeie care nu este gravidă.
 
În ceea ce priveşte numărul de proteine de care o gravidă are nevoie, acesta este de 100 g pe zi în prima parte a sarcinii, crescând la 120 g în ultimul trimestru de sarcină şi la 125 g în timpul alăptării. Proteinele pot fi găsite în peşte, lapte, carne şi ouă.
 
Carenţele de proteine pot duce la complicaţii ale sarcinii cum ar fi anemia sau edemele. Totodată, pot apărea şi deficienţe ale fătului care fac referire la malformaţii, naştere prematură sau dezvoltarea unei sensibilităţi mai mari la boli. Lipsa proteinelor poate influenţa şi calitatea şi cantitatea laptelui matern. Se recomandă evitarea proteinelor vegetale din legumele uscate (fasole, mazăre sau linte) deoarece acestea conţin un grad ridicat de celuloză care face dificil procesul de digestie.
 
Cantitatea de lipide consumate ar trebui să fie destul de mică şi asta deoarece lipidele favorizează aciditatea şi supraevaluează funcţiile ficatului. Lipidele, ce nu trebuie să depăşească cantitatea de 90 g zilnic în perioada sarcinii, şi maxim 110 g zilnic  în timpul alăptării. Lipidele pot fi obţinute din consumul de legume sau din grăsimile animale.
 

Alimentaţia gravidei - Între excese şi ponderare minerale

În ceea ce priveşte cantitatea de glucoză ea nu trebuie să depăşească valoarea de 350 – 420 g zilnic. Excesele pot duce la apariţia diabetului sau chiar la obezitate.
 
Aportul de calciu şi fosfor recomandat organismului unui gravide este de circa 1,5 grame zilnic şi poate creşte până la 2 grame în timpul alăptării. În ceea ce priveşte cantitatea de fier sunt necesare circa 15-20 mg zilnic, iar aportul de fier poate creşte în timpul alăptării până la 25 mg zilnic.
 
Medicii recomandă evitarea sării, mai ales în ultimul trimestru al sarcinii, deoarece aceasta poate favoriza apariţia unor complicaţii la naştere.
 
O gravidă are nevoie şi de vitamine. Aportul de vitamina B, C, D, E, K şi P este necesar femeii însărcinate. Vitaminele pot fi obţinute din consumul de legume verzi, ouă, cereale integrale, unt, carne, lapte.
 
Prăjelile sau sosurile nu sunt recomandate femeilor gravide. De asemenea, consumul de băuturi alcoolice este strict interzis. O femeie însărcinată trebuie să aibă o dietă echilibrată adică să consume puţine alimente, de mai multe ori pe zi.
 
Este foarte important ca atât femeia gravidă, cât şi cea care alăptează să urmeze un program de igienă strict care include: respectarea orelor de masă, o bună repartizare a aportului caloric, mese dese şi odihnă după fiecare masă pentru o mai bună funcţionare a procesului digestiv.

Conferinta medicilor pneumologi rezidenti