Info SănătateaTV.ro: MS: In anul 2017, toate maternitatile vor fi dotate cu 335 de aparate pentru screening auditiv pentru nou-nascuti Planul Strategic Multianual privind Resursa Umana din Sănătate în România a fost lansat MS si BEI au semnat acordul prin care se va oferi consultanta gratuita pentru construirea a trei spitale regionale in Romania Noul ordin al MS pentru aprobarea regulamentului Concursului pentru managerii de spitale, in dezbatere publica MS: In anul 2017, toate maternitatile vor fi dotate cu 335 de aparate pentru screening auditiv pentru nou-nascuti Planul Strategic Multianual privind Resursa Umana din Sănătate în România a fost lansat MS si BEI au semnat acordul prin care se va oferi consultanta gratuita pentru construirea a trei spitale regionale in Romania Noul ordin al MS pentru aprobarea regulamentului Concursului pentru managerii de spitale, in dezbatere publica MS: In anul 2017, toate maternitatile vor fi dotate cu 335 de aparate pentru screening auditiv pentru nou-nascuti Planul Strategic Multianual privind Resursa Umana din Sănătate în România a fost lansat MS si BEI au semnat acordul prin care se va oferi consultanta gratuita pentru construirea a trei spitale regionale in Romania Noul ordin al MS pentru aprobarea regulamentului Concursului pentru managerii de spitale, in dezbatere publica
Marţi, 06 dec 2016      14:06
Alimentatia pentru toti

Alimentatia pentru toti

31 iulie 2015    

Alimentaţia sănătoasă echilibrată nu presupune interzicerea anumitor alimente, în timp ce promovează obligativitatea altora. Întotdeauna trebuie să existe un echilibru între alimentele din dietă, astfel încât prin consumul lor să primim toţi nutrienţii esenţiali organismului, cum ar fi vitaminele şi mineralele.

Totodată, o alimentaţie sănătoasă ne ajută să ajungem la o greutate corporală normală şi în acelaşi timp, să o menţinem, să avem o calitate a vieţii crescută şi să reducem riscul apariţiei unor boli.

Recomandări nutriţionale

Recomandările nutriţionale, cantităţile şi tipurile de alimente pe care le consumăm trebuie să aibă un echilibru, oferind posibilitatea alegerii acestora în funcţie de mai multe considerente, cum ar fi cultura, obiceiurile, religia, costul şi disponibilitatea acestora, alergii sau intoleranţe alimentare.
 
Prin porţiile alimentare consumate zilnic, se vor asigura nutrienţii esenţiali, iar numărul acestora depinde de nevoile energetice şi de preferinţele alimentare personale.
 
Cu cât alimentele sunt mai diversificate, cu atât se realizează un aport adecvat de minerale, vitamine, proteine, glucide şi lipide.
 
Recomandarea că micul dejun este cea mai importantă dintre mesele zilei, nu este un mit, ci un fapt studiat şi dovedit clinic şi nu ar trebui să lipsească.
 
Alături de o alimentaţie sănătoasă, este recomandată şi activitatea fizică efectuată zilnic, astfel încât să se evite sedentarismul care poate conduce la boli cardiovasculare şi diabet zaharat, la obezitate, la osteorporoză sau cancer.

Caloriile, benefice sau nu?

Pentru buna funcţionare a organismului, este necesară o energie constantă care este asigurată de glucide, lipide şi proteinele conţinute de alimente.
 
Necesarul zilnic de energie depinde de mai mulţi factori, cum ar fi greutatea persoanei, activitatea fizică, sexul şi vârsta. Echilibrul energetic, dar şi cel ponderal, înseamnă să mâncăm atât cât consumăm, în caz contrar, surplusul de energie din alimente se depune în mare parte sub formă de ţesut gras.
 
Pentru un adult sănătos, cu o greutate normală şi activitate fizică medie, se recomandă consumul zilnic a 2000-2500 kcal. Pentru copii, bătrâni, femei însărcinate sau care alăptează, există recomandări speciale.
 
Greutatea normală se calculează folosind Indicele de Masă Corporală (IMC) şi circumferinţa abdominală (care ar trebuie sa fie mai mică de 80 cm în cazul femeilor şi mai mică de 94 cm, în cazul bărbaţilor, valorile mai mari reprezentând suprapondere, obezitate şi risc de apariţie a bolilor cronice).
 
Pentru persoanele care consumă multe calorii şi sunt sedentare, se recomandă activitate zilnică moderată, timp de 30 de minute, cum ar fi dansul, mersul pe jos, mersul pe bicicletă, înotul sau gimnastica aerobică.

Ce conţin alimentele?

Glucidele sau carbohidraţii oferă energie organismului nostru, iar arderea lor asigură funcţionarea normală a organelor importante din corpul nostru.
Glucidele simple (zahărul), dar şi cele complexe (pâinea), trebuie să aducă 50% din aportul zilnic de energie al organismului. Sursele de glucide simple provin din fructe, miere de albine, sucuri de fructe, zahăr, lapte şi produse lactate, iar cele complexe din cereale şi legume.
 
Proteinele sunt principalul material de construcţie al organismului, iar cele care au un conţinut mai mare de aminoacizi esenţiali, sunt cu atât mai valoroase.
Proteinele trebuie să aducă 15-20% din aportul zilnic de energie.
Proteinele complete care conţin aminoacizi esenţiali provin din carne, peşte, ouă, produse lactate şi soia, pe când cele incomplete, din cereale şi legume.
 
Lipidele sau grăsimile sunt principala formă de depozit energetic al organismului şi trebuie să aducă 30% din aportul zilnic de energie. Lipidele pot fi saturate şi nesaturate, iar cele din urmă au rol protector împotriva apariţiei bolilor cardiovasculare. Lipidele saturate provin din grăsimi animale, unt, produse lactate, iar cele nesaturate din uleiuri.

Piramida alimentară

În funcţie de tipul şi de efectul asupra organismului, alimentele pot fi structurate sub forma unei piramide.
 
Aceasta este compusă, pornind de la bază către vârf, din făinoase – cel puţin şase porţii (pâine, cereale, orez, paste), zarzavaturi – cinci porţii (legume şi vegetale), fructe proaspete – cinci porţii, produse lactate proaspete – trei porţii, preparate din carne slabă, de preferinţă albă – trei porţii, grăsimi alimentare şi uleiuri, precum şi din produse zaharoase – cantităţi mici.
 
Se recomandă consumul zilnic a minimum opt pahare de apă pe zi, iar acesta nu poate fi înlocuit de cafea, băuturi carbogazoase sau ceai.

Decalogul alimentaţiei sănătoase

Se recomandă consumul de alimente variate, în cantităţi corespunzătoare, astfel încât să se menţină o greutate normală. Este bine să se consume cu precădere cereale, mai ales integrale şi derivaţi, şi o cantitate mare de legume şi fructe în fiecare zi.

Trebuie să evităm consumul de alcool, alimentele care conţin o cantitate mare de grăsimi, prăjelile sau alimentele de tip fast-food.

Produsele zaharoase rafinate sunt pentru un consum moderat, ocazional, deoarece acestea nu sunt necesare pentru o alimentaţie sănătoasă, iar excesul de sare trebuie evitat.

Conferinta medicilor pneumologi rezidenti
Sanatateatv.ro