De-alungul timpului au fost elaborate nenumărate studii care şi-au propus să evalueze impactul consumului de cafea asupra sănătaţii populaţiei. În general, specialiştii ne asigură că ritualul cafelei de dimineaţă este un obicei sănătos, beneficiile consumului de cafea fiind recunoscute.
Cafeaua reduce riscul de diabet şi boala Parkinson
Consumul de cafea reduce riscul apariţiei diabetului de tip 2, potrivit unor studii recente. După ce au analizat datele a 120.000 de persone într-o perioadă de 18 ani, cercetătorii au ajuns la concluzia că cei care beau în fiecare zi 1 - 3 ceşti de cafea pe zi prezintă un risc semnificativ mai mic de a face diabet, în comparaţie cu cei care nu sunt consumatori de cafea. Chiar mai surprinzător pare faptul că acelaşi studiu indică o reduce a riscului pentru diabet cu 54% la bărbaţi şi 30% la femei, în condiţiile unui consum de cafea de 6 ceşti sau mai mult, faţă de persoanele care evită această băutură. Desigur că la această cantitate de cafea efectele negative tind să contracareze beneficiul. Cercetările au prezentat rezultate spectaculoase şi în ceea ce priveşte prevenţia bolii Parkinson. S-a dovedit ştiinţific că cei care beau cafea regulat prezintă un risc scăzut cu 80% de a face această boală.
Cafeaua protejează de afecţiuni ale aparatului digestiv
Cancerul de colon prezintă o incidenţă mai mică în rândul persoanelor consumatoare de cafea faţă de restul populaţiei. Statistica indică faptul că două ceşti de cafea pe zi reduc riscul de cancer de colon cu 25%. Cifrele sunt îmbucurătoare şi în ceea ce priveşte ciroza hepatică şi litiaza biliară. În plus, cafeaua creşte secreţia biliară şi stimulează motilitatea intestinală.
Alături de acestea şi stomatologia are un aliat în cafea, pentru că anumite componente care dau gustul amar al cafelei au şi proprietăţi anti-adezive şi antibacteriene, prevenind astfel apariţia cariilor dentare. Oamenii de ştiinţă atribuie aceste beneficii atât cafeinei cât şi antioxidanţilor conţinuţi în cafea care se pare că se activează în timpul prăjirii boabelor. Faţă de ceai sau cola, cafeaua conţine de trei ori mai multă cafeină, aproximativ 85 mg la o cană. Dacă în prevenţia bolii Parkinson cafeina pare să deţină rolul important, în cazul îmbolnăvirii de diabet responsabili sunt antioxidanţii conţinuţi de cafea: anumite tipuri de kinine, tocoferolul , acidul clorogenic, precum şi substanţele minerale ca magneziul. Toate aceste componente îmbunătăţesc sensibilitatea la insulină şi metabolismul glucidic. Asta înseamnă că şi cei care beau cafea decafeinizată au de beneficiat de pe urma consumului.
Care sunt efectele nocive ale cafelei?
Consumul de cafea nu este evident lipsit de efcte nocive. Excesul, însemnând o cantitate mai mare decât poate tolera organismul unei persoane, poate produce nervozitate, insomnie, ameţeli, cefalee, palpitaţii. Adversarii cafelei pretind că, asemenea alcoolului, cafeaua stimulează numai pentru moment sistemul nervos, ideaţia şi efortul fizic.
Deşi există studii care au încercat să investigheze o relaţie între consumul de cafea şi nivelul de colesterol, rezultatele sunt contradictorii. Totuşi, uniii specialişti consideră că abuzul de cafea poate creşte colesterolul la anumiţi indivizi. Responsabile de acest lucru par a fi uleiurile din cafea. Cafeaua este contraindicată persoanelor care suferă de inimă, celor hipertensivi, bolnavilor neuropaţi, hipocondrici, nevrotici, sau celor care suferă de insomnie. Gravidele sunt sfătuite să evite consumul de cafea, la fel şi persoanele cu risc crescut de osteoporoză.
Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă cred despre cafea şi cafeină, că sunt mult mai puţin periculoase faţă de băuturile răcoritoare precum cola, mai ales cele fără zahăr. Se pare că zahărul adăugat în cafea este cu mult mai periculos decât cafeaua în sine. Un lucru este cert: culturile de cafea sunt printre cele mai contaminate cu pesticide, fertilizatori şi ierbicide. Dacă eşti consumator de cafea ar fi de preferat să bei cafea ecologică. Mare atenţie şi la filtrele folosite! Cele albe, care sunt probabil şi cele mai utilizate, sunt înălbite cu substanţe pe bază de clor, iar o parte dintre acestea ar putea ajunge în cafeaua dumneavostră în timpul filtrării.
Cafeaua are o tradiţie uriaşă în spate. Este consumată de sute de ani, şi probabil că îşi consolidează istoria cu fiecare cană băută.