Info SănătateaTV.ro: Speranta de viata in Romania a ajuns la 75 de ani, dar inca este cu aproape sase ani sub media UE Speranta de viata in Romania a ajuns la 75 de ani, dar inca este cu aproape sase ani sub media UE Speranta de viata in Romania a ajuns la 75 de ani, dar inca este cu aproape sase ani sub media UE
Vineri, 15 dec 2017      23:41
X

Fii la curent cu ultimele știri din sănătate


Urmărește Sănătatea TV pe Facebook


Contactează-ne!
Psiholog Alexandru Plesea: „Inteligenta emotionala este esentiala in dezvoltarea armonioasa a copiilor”

Psiholog Alexandru Plesea: „Inteligenta emotionala este esentiala in dezvoltarea armonioasa a copiilor”

09 octombrie 2017    

Psihologul Alexandru Pleşea susține că educația primită în scoală sau acasă reușește să dezvolte doar inteligența cognitivă a copiilor, nu și inteligența emoţională, care este esenţială în dezvoltarea armonioasă și sănătoasa, arată un comunicat de presă primit pe adresa redacției www.sanatateatv.ro .

 

Potrivit acestuia, școala, familia și societatea fac trei greșeli majore, care dezechilibrează buna dezvoltare a copilului: neglijarea dezvoltării inteligenței emoționale încă din primii ani de şcoală, punerea accentului aproape în exclusivitate pe științele reale și neglijarea materiilor care au menirea de a le stimula creativitatea și emoțiile și, nu în ultimul rând, denaturarea conceptului de „Cei şapte ani de acasă”.
 
 Alexandru Pleșea susține că la grădiniță și în școala primară se neglijează dezvoltarea emoțională a copiilor:
 
„Încă din timpul grădiniţei și al școlii primare, copiii sunt ghidați de sistemul de învăţământ exclusiv către partea informaţională și tehnică a lucrurilor. Această metodă dezvoltă, într-adevăr, funcțiile psihice sau intelectuale și cele motorii sau instinctive, însă dacă aceste funcții nu sunt bine coordonate de emoții, există riscul major ca acești indicatori de performanţă să acționeze în cel mai bun caz, deficitar, iar în cel mai rău caz, haotic, respectiv distructiv. În sistemul românesc nu este inclus, cum de altfel, este util viitorului adult, dezvoltarea funcțiilor emoționale, respectiv: observarea, înțelegerea, toleranţa, responsabilitatea proprie a stărilor sentimentale (iritarea, anxietatea, timiditatea, curajul, empatia, altruismul etc.)”, explică psihologul.
 
De altfel, întreg sistemul educațional din România pune prea mult accent pe științele reale, este de părere specialistul:
 
„În sistemul educațional autohton, balanța cognitiv vs. emoțional este înclinată net în favoarea inteligenței cognitive, dovadă fiind afluxul de materii care promovează științele reale și neglijarea materiilor care încurajează dezvoltarea creativităţii şi a spiritului artistic în rândul copiilor. Muzica, desenul, chiar și educația civică, dirigenția, religia etc. ar trebui să devină materii la fel de importante ca matematica, informatica, chimia sau fizica. Focusând întreaga lor educație către științe exacte riscăm să-i dezvoltăm dizarmonios pe copii, să nu știe să-și gestioneze emoțiile și, până la urmă, să nu știe să opereze în societatea reală, noțiunile din matematică, chimie sau alte materii asemănătoare”, explică Alexandru Pleșea.
 
De asemenea, potrivit acestuia, o altă problemă este faptul că ideea de „cei șapte ani de acasă” nu mai are același înțeles ca pe vremuri:
 
„În cei şapte ani de acasă, părinţii îi educă în spiritul competiției cu orice preț, cu idei de genul „dacă pierzi, ești un ratat” sau „Băiatul vecinei a luat note mai mari ca tine”. Respectul faţă de oamenii din jur nu mai reprezintă o valoare atât de importantă pentru copiii noștri, deoarece noi, adulții, am încetat să le mai spunem asta. Astfel, toate sugestiile pe care cei mari le dau celor mici nu fac decât să stopeze și să înlăture posibilitatea copilului să se implice emoțional într-un anumit aspect. Astfel, crescând, adultul va avea rețineri să-și facă așa repede prieteni, să râdă, să se bucure ca un copil, să treacă peste probleme, să se bucure de orice moment, așa cum o făcea când era mic”, conchide psihologul.
 
Sursa: SanatateaTV