România se află pe locul 9 într-un top al țărilor europene şi pe locul 29 la nivel mondial privind ponderea deceselor rezultate din accidentele de circulaţie cauzate de consumul de alcool (potrivit datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi Allianz Center for Technology). Aproape aproape 18 din 100 (17.6%) de accidente rutiere mortale din ţara noastră sunt cauzate de consumul de alcool. Potrivit raportului, bărbaţii au fost incriminați în de trei ori mai multe cazuri de accidente rutiere cauzate de consumul de alcool decât femeile.

 

Campania „Fii treaz la volan, când eşti la mare”, iniţiată de Inspectoratul de Poliție Județean Constanţa alături de Facultatea de Drept şi Ştiinţe Administrative din Universitatea „Ovidius”, Poliţie Locală Constanţa, Asociaţia „Improve Your Business” și Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră vrea să atragă atenția șoferilor asupra a ceea ce înseamnă condusul sub influența alcoolului și riscurile asociate.

 

În cadrul campaniei „Fii treaz la volan, când eşti la mare” se va desfășura un experiment pe șoselele care duc către litoralul românesc și, implicit în stațiunile Mării Negre. Astfel, organizatorii vor oferi șoferilor opriți în trafic să poarte, pe rând, două perechi de ochelari care simulează percepția vizuală a unei persoane care a consumat băuturi alcoolice, pe timp de zi și pe timp de noapte. În acest sens, șoferii vor fi îndrumați să meargă pe o linie dreaptă și să urmărească percepțiile și modificările care survin ca urmare a purtării acestor ochelari. În acest mod, inițiatorii Campaniei „Fii treaz la volan, când eşti la mare” doresc ca șoferii să conștientizeze în mod real toate modificările de echilibru, a timpului de reacție și a percepției vizuale în cazul consumului de băuturi alcoolice.

 

„Pe lângă oboseală, neatenţie, lipsa de experienţă şi agresivitatea la volan, consumul de băuturi alcoolice reprezintă unul dintre cei mai frecvenţi factori de producere a accidentelor rutiere grave şi foarte grave. Acesta este şi motivul pentru care ne-am alăturat şi noi Campaniei de responsabilizare a şoferilor în mai multe staţiuni de pe litoral, în contextul în care, în sezonul estival, turiştii au o mai mare predispoziţie de a se urca la volan în stare de ebrietate decât în alte perioade din an. Este foarte important să îi informăm despre efectele alcoolului în timpul şofatului, să le arătăm şi practic acest lucru, în cadrul unui experiment inedit, dar să îi prevenim şi asupra măsurilor drastice prevăzute de Codul Rutier în această speţă”, a declarat prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

Proiectul se desfășoară în perioada 15 iulie – 1 septembrie, în rândul turiştilor aflaţi pe litoralul românesc şi are ca obiectiv principal informarea şi conştientizarea şoferilor asupra riscurilor la care se expun pe ei şi pe ceilalţi participanţi la trafic atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate.   

SănătateaTV.ro