Un studiu publicat recent în revista Surgical Technology International a analizat efectul forțelor exercitate de rucsacuri asupra coloanei vertebrale și modul cum se răsfrânge asupra coloanei creșterea greutății purtate pe umeri. A fost analizat efectul creșterii treptate a greutății rucsacului susținut de coloana vertebrală și purtat pe ambii umeri, atât în poziție normală, cât și la o înclinație de 20 de grade în față.

 

Forțe de până la 11,6 ori mai mari

 

Forța de compresie exercitată asupra coloanei vertebrale a fost de 7,2 ori mai mare decât greutatea rucsacului, iar în cazul înclinației de 20 de grade forța a fost mai mare de 11,6 ori. Astfel, o carte cu greutatea de un kilogram exercită asupra coloanei o forță de șapte kilograme sau chiar de 20 de kilograme dacă este purtată cu toracele aplecat în față cu 20 de grade. Purtarea zilnică a rucsacurilor este asociată pe termen lung cu dureri de spate și de gât, compresia discului intervertebral, modificarea posturii, afectarea mecanicii mersului și creșterea presiunii plantare (în talpă).

Astfel, autorii articolului au emis recomandări pentru a preveni efectele nefavorabile pe care le are purtarea rucsacului. Pentru școlarii și adolescenții până la 15 ani, aceștia recomandă ca greutatea rucsacului să fie de cel mult 10% din greutatea corpului. Pentru liceeni peste 15 ani și studenții până în 18 ani, greutatea rucsacului poate ajunge la 15% din greutatea corpului, iar pentru studenții peste 18 ani – până la 20%. Studiile anterioare indicau o greutate a rucsacului de 10% din greutatea corpului la copii și adolescenți, 13–15% la adulții tineri și 15–20% la adulți.

 

Postura perfectă

 

Modalitățile prin care purtarea rucsacului afectează purtătorul sunt în primul rând inflamarea ligamentelor și inflamarea mușchilor implicați în acțiunea de susținere a rucsacului, ceea ce duce la pierderea amplitudinii de mișcare și rigiditate. Stresul exercitat asupra mușchilor îi face mai rigizi și lipsiți de elasticitate, cauzând dureri cronice atunci când apare în mod repetat. În cazurile grave, se poate ajunge până la necesitatea intervențiilor chirurgicale. Astfel, autorii studiului recomandă umplerea rucsacului doar cu obiectele strict necesare și abținerea de la încărcarea lui excesivă.

Este utilă folosirea cărților electronice ori de câte ori este posibil și menținerea unei posturi adecvate, cu pieptul înainte și având în vedere ca „urechile să fie întotdeauna deasupra umerilor, nu înainte”. Postura perfectă este cu bărbia în față, umerii trași în spate și abdomenul ferm, pentru a păstra forța exercitată de încărcătură mai mare doar de șapte ori decât greutatea purtată. Rucsacurile trebuie purtate pe ambii umeri pentru a distribui egal greutatea celor două hemicorpuri (jumătăți de corp) și trebuie purtate cât mai aproape de corp. La momentul achiziționării unui rucsac, trebuie căutate noile tehnologii de fabricare, care diminuează, într-o oarecare măsură, forțele exercitate asupra coloanei vertebrale.

Ultimul update: 6 noiembrie 2018

Autor:

Otilia Reguș-Seserman

Otilia Reguș-Seserman este medic rezident ATI și jurnalist în domeniul sănătății.