În cultura populară, imaginea unor festivități – Crăciunul, Revelionul, o zi de naștere, onomastică sau orice altă celebrare – este adesea asociată cu imaginea consumului de alcool. Felicitările și mesajele festive sunt adesea însoțite de imagini care au pe fundal cupe sau sticle de șampanie, sau pahare de vin. Consumul de alcool este asociat cu timpul festiv, cu bucuria, cu sărbătorile, cu distracția.

Aceste imagini întăresc ideea conform căreia consumul de alcool este nu doar acceptabil din punct de vedere social, ci și frecvent asociat cu o celebrare sau cu ideea unei festivități. Acesta este mesajul pe care specialiștii în sănătate publică din Marea Britanie îl transmit cu ocazia sărbătorilor de iarnă din acest an.

Un articol apărut în British Medical Journal (BMJ) la final de an face un istoric al felicitărilor de Crăciun și Anul Nou și asocierea acestora cu imaginea consumului de alcool în context social.

 

Alcoolul și sărbătorile – o asociere istorică

 

În Marea Britanie, sir Henry Cole este creditat cu publicarea primei felicitări de Crăciun, în 1843. Felicitarea ilustra o scenă festivă, în care toată lumea bea vin, iar una din femei oferea o cupă de vin unui copil. În prezent, 175 de ani mai târziu, felicitările de Crăciun și Anul Nou asociază la fel de frecvent imaginea consumului de alcool cu ideea unor momente festive.

Mesajul nescris conform căruia consumul de alcool este nu numai normal, ci și un simbol al distracției, este în discordanță clară cu cele mai noi mesaje de sănătate publică. În 2016, Departamentul Sănătății din Marea Britanie a recomandat limitarea consumului de alcool. Asta în contextul în care consumul de alcool reprezinta o problemă de sănătate publică în Marea Britanie, dar și în întreaga lume.

Medicii și autoritățile din domeniul sănătății publice au însă dificultăți în a convinge și educa publicul cu privire la riscurile consumului de alcool, atâta timp cât cele mai multe persoane consideră că alcoolul este inofensiv. Asocierea între distracție, socializare și consumul de alcool este și ea una foarte nocivă. În mentalul colectiv, este aproape imposibil să disociezi ideea de distracție la vârsta adultă de cea a consumului de alcool.

 

Imaginea influențează percepția sau invers?

 

Cercetătorii din Marea Britanie se întreabă cu această ocazie dacă aceste imagini inflențează percepția publică, sau invers – ele sunt influențate de opinia publică cu privire la consumul de alcool. Influența este, cel mai probabil, reciprocă. Imaginile sugerează că alcoolul este sinonim cu distracția și că ar fi bine să ciocnești un pahar – sau mai multe – la orice ocazie festivă. Iar industria răspunde imaginarului colectiv, oferind felicitări, imagini și mesaje festive cu șampanie, cocktailuri, vin și oameni fericiți consumând alcool. Este un cerc vicios, atrag atenția cercetătorii.

Ceea ce fiecare din noi poate să facă este să aleagă ce meaj vrea să transmită atunci când urează cuiva: „La mulți ani!” sau „Sărbători fericite!”

Ultimul update: 25 decembrie 2018

Autor:

Monica Georgescu

Monica Georgescu este jurnalist medical/de știință.