"Este foarte greu să implementezi un sistem de management al calității, pentru că presupune o schimbare de mentalitate", spune dr. Vasile Cepoi, președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Spitale (ANMCS). Acesta a oferit și niste exemple concrete de situații în care procedurile nu se respectă. 

"Un medic anestezist, care a fost nevoit să fie și însoțitor pentru un membru al familiei, a stat în permanență cu el în spital, asistentele medicale s-au obișnuit cu prezența medicului acolo și lucrau cum lucrau de obicei. Și a constatat că antibioticul nu se administra la vreme (se administra când venea de la farmacie și nu la ora când ar fi trebuit administrat), că se asociau două sau trei antibiotice pe același cateter, că se asociau între ele medicamente care nu trebuiau asociate ș.a.m.d. Și și-a pus întrebarea: oare de câte ori mi-a mers rău un pacient și credeam că e din vina mea și de fapt modul în care a fost tratat, modul în care i s-a administrat medicamentul n-a fost corect?", spune președintele ANMCS. 

"Un alt medic îmi spunea că întâmplător a asistat la o situație de genul următor: a venit asistenta și i-a oferit medicamentele pacientului; și pacientul s-a uitat și a spus: dar nu sunt medicamentele mele. Acesta e un caz fericit. Înseamnă că pacientul acela a fost instruit și a înțeles, știa ce medicație are. Ce ne facem în situația în care pacientul nu a fost instruit sau nu e capabil să-și recunoasă tratamentul? Spre exemplu, într-un studiu publicat într-o revistă de specialitate era prevăzut că în dializă, spre exemplu, două treimi dintre pacienți au spus că nu li s-a explicat despre fiecare medicament în parte, ce efecte are și la ce să se aștepte și ce se întâmplă dacă nu-l administrează ș.a.m.d. Deci sunt probleme de comunicare serioase între personalul medical și pacient, între profesioniști, de asemenea, sunt o serie întreagă de probleme de comunicare", adaugă dr. Vasile Cepoi.

 

Ce e de făcut?

 

Astfel de situații nu pot fi reglementate nici prin ordine de ministru, nici prin hotărâri de guvern, spune președintele ANMCS. E nevoie de o educare continuă și de o analiză permanentă a ceea se întâmplă în unitatea sanitară. 

"Mentalitatea trebuie schimbată începând cu managementul de vârf. Deci să se renunțe la "se poate și așa", la luarea deciziilor după miros, să ai o atitutdine proactivă, să prevezi ce s-ar putea întâmpla rău, adică să cunoști cum se face managementul riscurilor. Apoi să reușești să motivezi personalul. Cred că e cel mai greu lucru de făcut. Pentru că introducerea unui astfel de sistem înseamnă să se vadă ce faci. Înseamnă să nu mai poți face oricum. Înseamnă să desfășori o activitate care să ducă la rezultate așteptate. Ceea ce înseamnă, cel puțin până la implementarea sistemului, un consum mai mare de timp și o teamă din partea angajatului că se vede permanent ceea ce face", explică oficialul.

Profesionalismul managerului se vede în măsura în care reușește să-și motiveze personalul să facă ceea ce trebuie să facă, subliniază președintele ANMCS. 

"Și nu numai prin măsuri coercitive, ci prin mecanisme care să nu permită ca cineva să nu facă treaba așa cum trebuie. Adică trebuie să ridice bariere în fața tuturor posibilităților de a greși. De la simpla modalitate de a purta o uniformă specifică unui sector de activitate care e cu risc crescut - de exemplu, un bloc operator, să nu poți trece cu același echipament în partea cealaltă a spitalului; la faptul că ușa e securizată și nu poți să intri; la faptul că dacă nu respecți ora de administrare a tratamentului să știi că cineva supervizează și vede că nu ai respectat acel lucru; dacă nu ai identificat corect pacientul să poată să se vadă acel lucru. De aceea noi am introdus - de fapt ele existau, dar nu erau utilizate în practică - acele planuri de îngrijiri pe care asistentul medical trebuie să le completeze, să le aibă ca instrument de lucru", spune Vasile Cepoi.

 

Calitatea managementului e reflectată în managementul calității

 

"Deci, dacă se implementează toate aceste lucruri și există o consecvență în respectarea regulilor și în verificarea respectării regulilor, dacă se fac periodic analize retrospective și se vede în ce măsură regulile au fost respectate și respectarea regulilor a dus la rezultatele scontate, atunci înseamnă că faci un management de calitate și calitatea managementului e reflectată în managementul calității", subliniază președintele ANMCS.

Ultimul update: 23 august 2019