Asociația Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) atenționează asupra pericolului dispariției medicamentelor ieftine de pe piață. Reprezentanții asociației estimează o tendință accentuată de dispariție a medicamentelor ieftine, în condițiile în care nivelul taxei clawback reprezintă 35% din prețul de producător al medicamentelor. Taxa afectează mai ales medicamentele cu preț mai mic de 25 de lei, majoritatea fabricate în România și care sunt folosite de opt milioane de pacienți, arată APMGR într-un comunicat.

Președintele APMGR, Adrian Grecu, afirmă că nivelul taxei clawback pe ultimul trimestru al anului 2018, de 25.05%, dovedește că ajustarea bugetului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) cu inflația nu a fost nici pe departe suficientă.

Pentru deblocarea acestei situații, APMGR solicită autorităților convocarea de urgență a grupului de lucru pentru taxa clawback, iar Ministerul Sănătății trebuie să-și țină promisiunea făcută anul trecut și să treacă la implementarea imediată a unui calcul diferențiat al taxei clawback.

La finalul anului 2018, unul din trei bolnavi cronic nu găsea medicamentele necesare în farmacie, iar acest lucru s-a agravat la începutul acestui an, arată APMGR. Din această cauză, pacienții nu mai pot avea o schemă de tratament completă din cauza lipsei medicamentelor ieftine, susțin reprezentanții asociațiilor de pacienți.

Producătorii de medicamente însă vor trebui din această lună să acopere și costurile implementării Sistemul național de verificare a medicamentelor, care vizează introducerea unor elemente de siguranță suplimentare pe cutiile de medicamente. Președintele APMGR spune că adăugarea costului implementării noului sistem la o taxă de clawback de cel puțin o treime din prețul de producție va face ca și mai multe medicamente să ajungă cu prețul de vânzare sub costul de producție, ceea ce va genera în mod imediat retragerea din producție sau sistarea importului. În prezent, taxa clawback este calculată unitar atât pentru medicamentele generice cât și pentru cele inovative.

Ultimul update: 11 februarie 2019

Autor:

Ștefania Doroftei

Ștefania Doroftei este jurnalist cu experiență în radio, televiziune și presa scrisă.