Folosită mult în Statele Unite ale Americii, terapia cognitiv-comportamentală este tot mai des utilizată de către psihologii din România.

Carmen Buși, psiholog, a explicat într-un interviu pentru SanatateaTV.ro ce este terapia cognitiv-comportamentală și cui se adresează. Persoanele care apelează la această formă de terapie învață să-și identifice gândurile negative automate și să le privească detașat. În funcție de problema tratată, o persoană poate avea nevoie doar de câteva ședințe de terapie, sau de un program mai extins.

 

Ce este terapia cognitiv-comportamentală?

Terapia cognitiv-comportamentală este acel tip de psihoterapie care se concentrează în principal pe rezolvarea problemelor din prezent, care are rezultate imediate și se centrează în primul rând pe rezolvarea anumitor simptome în sensul de ameliorare a lor. Mai mult decât atât, dorim vindecarea simptomelor neuropsihice sau psihosomatice.

 

Ce tipuri de probleme acoperă terapia cognitiv-comportamentală?

În general, în viață, întâmpinăm situații neplăcute și putem fi în diferite momente într-o stare de anxietate, poate într-o ușoară depresie, cred că pe toți ne-a încercat la un moment dat o asemenea stare. Terapia cognitiv-comportamentală se adresează în general persoanelor care suferă de anumite tulburări, însă oricine poate beneficia. Orice persoană care se află într-un impas la un moment dat în viață poate beneficia de terapia cognitiv-comportamentală.

 

În ce constă această terapie? Ce trebuie să facă pacientul?

În cazul terapiei cognitiv-comportamentale, pacienții învață să-și analizeze, să-și identifice gândurile disfuncționale, gândurile automat negative, să-și identifice comportamentul și atitudinile din anumite situații, inclusiv – sau cel mai important – credințele iraționale. În cadrul acestei terapii, ei învață, prin monitorizarea gândurilor automate negative să-și analizeze modul în care privesc situația în care se află. Sunt învățați să privească situația ușor din afară, să-și privească gândurile din afară ca un observator. O întrebare ajutătoare poate fi: „Are sens acest gând? Oare corespunde cu adevărat cu realitatea în care mă aflu?” sau „Am vreo dovadă că acest gând este și adevărat?”.

 

Ce se întâmplă în  primele ședințe de terapie cognitiv-comportamentală?

Fiecare ședință este benefică în felul ei. Prima ședință sau primele ședințe sunt în primul rând despre relația care se crează între terapeut și pacient. Este foarte importantă această relație, care ulterior se va baza pe încredere. În primele ședințe se discută și despre cauzele pentru care pacientul ajunge la cabinet, despre ce a influențat situația în care se află, despre simptomele pe care le are, despre obiectivele pe care pacientul dorește să le atingă la sfârșitul terapiei, despre temele pe care le va efectua pacientul.

 

Cât timp trebuie să urmezi o astfel de terapie pentru a avea rezultate?

Nu există un anumit tipar, un anumit număr de ore pe care trebuie să le urmezi. Este în funcție de fiecare client în parte și evident de fiecare situație, de fiecare patologie – dacă discutăm despre patologie. În cazul fobiilor, spre exemplu, am avut pacienți care au avut nevoie de două ședințe, dar am avut pacienți care au avut nevoie și de opt-zece ședințe. În cazul atacurilor de panică este asemănător, între zece și douăsprezece ședințe. Însă, dacă discutăm despre o depresie, aici poate fi vorba de terapie de luni de zile, poate chiar mai mult.

 

Ce trebuie să facă pacientul după ce termină ședințele de terapie cognitiv-comportamentală?

Terapia presupune lucrul cu tine și atunci pacientul, după o perioadă de terapie, știe că alege, nu trebuie să facă. Va alege în mod sigur să continue ceea ce a lucrat în terapie. De fiecare dată când intervine o situație sau un eveniment activator, va alege să implementeze ceea ce a lucrat în terapie. Sunt diferite tehnici, iar el va face cunoștință cu acestea în timpul terapiei. Și atunci în mod sigur va aplica ceea ce a învățat. Munca de zi cu zi este cea care dă rezultate.

Ultimul update: 6 decembrie 2018

SănătateaTV.ro