Cercetătorii americani cred că au descoperit rețeta succesului pentru studenții care vor note mari la examene. Astfel, aceștia trebuie să doarmă mai mult în nopțile în care învață, a descoperit studiul. Mai exact, studenții care au dormit, în medie, 6 ore și jumătate pe noapte au obținut rezultate cu 50 la sută mai mici la teste decât studenții care au avut un somn mai lung cu o oră. Oamenii de știință au descoperit însă că beneficiile somnului depind și de ora la care studenții închid ochii. Cei care s-au dus la culcare după ora 2 dimineața au avut rezultate mai slabe la teste, chiar dacă au dormit șapte ore. Echipa de oameni de știință de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) spune că rezultatele aduc dovezi suplimentare că lipsa somnului este dăunătoare și arată cât de important este somnul pentru succesul studenților.

 

Somnul bun, important în zilele în care studenții învață

 

Studiul, publicat în revista Science of Learning, a început inițial ca o cercetare care și-a propus să afle dacă există sau nu o corelație între exercițiul fizic și performanța academică. Toți studenții dintr-un curs de chimie la MIT au purtat brățări de tip fitness și o pătrime dintre ei au fost înscriși într-un curs intensă de fitness. Cu toate acestea, nu a existat nicio diferență în performanțele academice între grupul care urmat cursul de fitness și grupul care nu l-a urmat. „La sfârșitul zilei am descoperit o corelație zero între fitness și notele mai bune, ceea ce trebuie să spun că a fost dezamăgitor din moment ce am crezut, și încă cred, că există un impact pozitiv extraordinar al exercițiului fizic asupra performanței cognitive”, a declarat co-autorul studiului, dr. Jeffrey Grossman, profesor de știință și inginerie a materialelor la MIT.

Cu toate acestea, brățările fitness au urmărit și somnul studenților, iar corelația dintre acesta și performanța academică a fost clară. Cercetătorii au descoperit că studenții care au dormit cel puțin șapte ore pe noapte au obținut cele mai bune note la cele 11 chestionare, la trei teste de final de semestru și la examenul final al cursului.

Studenții care au avut o medie de șase ore și jumătate de somn au avut note generale care erau cu 50 la sută mai mici decât studenții care au dormit o oră în plus în fiecare noapte. Autorii studiului au declarat că, deși asocierea dintre somn și note nu a fost un lucru nou, amploarea ei a fost suprinzătoare. Și, deși ar fi putut exista și alți factori care au afectat rezultatele la teste, concluziile arată că somnul contează cu adevărat. De altfel, Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din Statele Unite a oferit sfaturi pe aceeași linie, ceea ce a făcut ca în California autoritățile să semneze un proiect de lege care să interzică, în școli și licee, începerea orelor mai devreme de 08.30.

Studiul a scos la iveală și că există o oră, 2 dimineața, după care somnul nu mai poate aduce beneficii, indiferent de numărul de ore dormite. În plus, studenții care au dormit umărul de ore recomandate în noaptea dinaintea examenului nu au obținut rezultate mai bune la teste. „Am auzit expresia: <<dormi bine, mâine vei avea o zi importantă>>. Dar se pare că acest lucru nu are legătură cu rezultatele la teste. În schimb, contează somnul din zilele în care înveți cel mai mult”, a adăugat dr. Grossman.

Rezultatele au oferit, de asemenea, o explicație a motivului pentru care studentele obțin constant note mai bune decât studenții de sex masculin: acestea au obiceiuri mai bune la capitolul somn.

 

Ultimul update: 3 octombrie 2019