Reclamele la medicamente și servicii medicale sunt prezente în toate formele de media: la televizor, la radio, pe panouri și pe canale de tip social media. Le regăsim în cabinetele medicilor, în clinici și în spitale, dar ajung și în casele noastre. Este suficient să vizionăm un calup publicitar în pauza unui film la televizor pentru a ne da seama că reclama medicală este omniprezentă. Multe din reclamele difuzate în sloturile publicitare promovează medicamente și produse din categoria suplimentelor alimentare. Iar bugetul destinat marketingului medical a crescut dramatic în ultimii ani, pe măsură ce acesta s-a diversificat ca forme și medii pe diseminare.

 

Miliarde de dolari în fiecare an

 

Un studiu publicat în Journal of the American Medical Association (JAMA) analizează evoluția marketingului medical în Statele Unite ale Americii timp de două decenii, în perioada 1997–2016. Echipa de cercetători a arătat că bugetul destinat marketingului medical în SUA a crescut dramatic în ultimii douăzeci de ani, de la 17,7 miliarde de dolari în 1997 la 29,9 miliarde de dolari în 2016.

Studiul publicat în numărul din 8 ianuarie al revistei JAMA analizează cifrele și particularitățile înregistrate în Statele Unite ale Americii, însă rezultatele studiului sunt relevante în mare măsură și pentru alte state ale lumii. Marketingul medical și evoluția acestuia prezintă interes deoarece are o influență directă asupra pacienților, medicilor și întregului sistem de sănătate.

Marketingul medical include diferite metode de promovare a unor medicamente și servicii medicale, inclusiv analize și teste. Tot în categoria marketingului medical sunt incluse și campaniile de conștientizare pentru diferite boli. Marketingul medical poate viza atât pacienții, cât și medicii și alte categorii de profesioniști ai sistemului de sănătate.

 

Marketing medical pentru profesioniștii din sistemul medical

 

În Statele Unite ale Americii, conform studiului, cea mai mare creștere a înregistrat-o marketingul care vizează consumatorii în mod direct prin reclame la medicamente, analize de laborator, teste și servicii medicale. Acesta a înregistrat o creștere substanțială în ultimele două decenii, de la 2,1 miliarde de dolari în 1997 la 9,6 miliarde de dolari în 2016. Asta în contextul în care pacientul modern este din ce în ce mai bine informat cu privire la boala sa și se implică activ în deciziile privind tratamentul.

Bugetul cel mai mare continuă să fie alocat însă către zona de marketing medical destinat medicilor și profesioniștilor din sistemul de sănătate. În acest caz, marketingul poate însemna prezentarea și promovarea medicamentelor sau a aparaturii medicale, mostre gratuite oferite medicilor, subvenționarea participării la cursuri și conferințe în țără sau în afara țării, organizarea de conferințe și cursuri ce vizează educarea și informarea medicilor și alte activități. Studiul arată o creștere a bugetului destinat marketingului către medici de la 15,6 miliarde de dolari în 1997 la 20,3 miliarde de dolari în 2016.

Ultimul update: 9 ianuarie 2019

Autor:

Monica Georgescu

Monica Georgescu este jurnalist medical/de știință.