Persoanele care sunt adepte ale unei diete vegane ar trebui sa ia suplimente sau sa manance alimente care contin extranutrienti, spun cercetatorii britanici. Asta pentru ca cei care sunt adeptii acestui regim alimentar nu pot obtine cantitatea necesara de vitamina B12 si risca sa ajunga la un deficit.

Din acest motiv, expertii spun ca aceste persoane ar trebui sa se asigure ca primesc cantitatea necesara de B12, adica 1,5 micrograme pe zi, in cazul adultilor.

Numarul celor care prefera o dieta vegana creste in fiecare an in luna ianuarie, spun specialistii, care folosesc chiar termenul “Veganuary” pentru aceasta perioada din an.

„Daca oamenii devin vegani si nu se deranjeaza sa citeasca despre ce trebuie sa manance ca adepti al acestui stil de viata, sunt ingrijorat ca nu stiu nici despre vitamina B12 “, a declarat Tim Key, profesor de epidemiologie si director adjunct al Unitatii de Epidemiologie a Cancerului de la Universitatea Oxford, el insusi adeptul dietei vegane si care ia supliemnte cu vitamina B12.

Oamenii de stiinta spun ca sfaturile online de pe retelele sociale potrivit carora veganii nu ar avea nevoie de vitamina B12 nu sunt bazate pe dovezi.

„Dintre toti micronutrientii, B12 este cel de ne ingrijoreaza cel mai mult. Ma preocupa faptul ca multe persoane considera ca deficitul de B12 este un mit. Este ceva care poate fi usor evitat, iar ceea ce ma ingrijoreaza este faptul ca multi oameni care devin vegani nu cunosc nevoia de a combina surse de proteine ​​vegetale. Și nu sunt constienti de necesitatea de a se asigura ca au o cantitate necesara de B12″, a afirmat Tom Sanders, profesor de nutritie si dietetica la King’s College London, potrivit BBC.

 

Deficitul vitaminei B12

 

Vitamina B12 este esentiala pentru unele dintre cele mai importante functii ale organismului, cum ar fi formarea celulelor rosii din sange (eritrocite), sinteza ADN-ului, functionarea nervilor si mentinerea functiei cognitive. Medicii nu testeaza in mod obisnuit nivelul de vitamina B12, astfel incat deficitul acesteia poate trece neobservat. in timp, deficitul de vitamina B12 poate provoca anemie, leziuni ale nervilor si poate chiar afecta memoria si rationamentul. 

Deficitul vitaminei B12, care poate afecta nervii, poate exista deja de trei sau patru ani pana la aparitia primelor simptome, care de obicei apar sub forma de intepaturi in maini sau picioare, mai spus specialistii. Dieta vegana este, in general, bogata in fibre si saraca in colesterol, dar unii nutrienti, inclusiv vitamina B12, sunt mai greu de obtinut. Vitamina B12 se gaseste in carne, peste, oua si produse lactate, insa nu si in fructe, legume sau cereale – astfel incat cei care prefera dieta vegana sunt sfatuiti sa manance alimente fortificate, cum ar fi cerealele, sau sa ia suplimente.

Datele efectelor pe care dieta vegana le are asupra starii de sanatate sunt limitate. Pana in prezent, dovezile sugereaza ca persoanele vegane sunt mai putin susceptibile sa fie supraponderale si au un risc mai mic de diabet de tip 2 si boli de inima. in schimb, par sa aiba un risc mai mare de fracturi osoase, iar un studiu recent a sugerat un risc crescut de accident vascular cerebral hemoragic.